Évértékelő

Így az év végén, sokat tépelődvén, évértékelőt írván, a laptop előtt ülve árván, azon merengve, miként kezdjek bele...? Kérdések ötlöttek eszembe, s pezsőspohár került a kezembe. 

Egy régi versem jutott eszembe... Mi másról? A párkapcsolatokról...szívekről és érzelmekről... (Ha a verset utálod, az évértékelőt utána találod... ) 

 

sziv_a_tengerben.jpg

 

Az érzelmek tengere

Az érzelmek tengere tele van szívekkel, csodákat festettem valódi színekkel. A szerelem lángjától piros lett a tenger, s néztem a vizet aranyos szemekkel.

Szivárványban úszott minden pici cseppje, a mélyben a sötétet követve, rátalálva korall szigetekre, bocsánatra várva, bűnös szívekre.

Gyászban fürdött ott minden kísértés. Felbukkant benne az összes bánat, sértés. S ezekre nem találva kérdést, a színekben láttam a megértést.

Boldogság volt minden tiltott gyümölcs, mit valaha a hátán hordott a Föld. S a vérvörös tenger hűvös színeket ölt, csillogó habjából buborékokat költ.

Hulló könnyekből formálva erdőt, hol fából volt minden férfi és nő. Dús, sűrű lombjuk a mélységbe dőlt, így lett a tenger színe vörösből újra zöld.

A gyilkos szívek majd' megfulltak, két kezükkel visszanyúltak, kapaszkodtak az illatos habokba, s imát szórtak áldatlan szavukra. 

Mossa meg őket a vizes végtelen, aljas lelküket csak tisztítja szüntelen. A sötét foltok nem tűnnek el többé, megmaradnak ott örökkön örökké.

S hirtelen nagy vihar kerekedett, elnyelte az összes bűnös szívet. A megbocsátás színe ébredt bennem, s így a tengert fehérre festettem. 

Nem láttam már kéket, zöldet, feketét, csak a Napnak aranysárga melegét. Ahogy tekintetem messzi vízre révedt, gondolatom más színekre nézett. 

 

Most nem vers elemzés következik, hanem a fent beígért évértékelő :-) 

A múlt:

Érdekes módon, még általános iskolás voltam, mikor először eszembe jutott, hogy megnézzem, hogy telt az évem, és összegezzem a tapasztalatokat, majd átgondoljam a következő évet. Annyira megtetszett nekem, hogy azóta hagyománnyá változtattam, és minden év végén elvégzem ezt...Nyilván ma már tudatosabban, mint akkor...

Szóval az évértékelőt úgy szoktam elkészíteni, hogy megnézem a naptáramba feljegyzett dolgokat. Először havi lebontásban, majd hétről hétre. Külön veszem a magánéletet és a munkát. Mivel volt egy tervezetem, összevetem azzal, mi valósult meg belőle, és mi nem...? Felidézem a legfontosabb eseményeket, megnézem mi volt bennük a jó, és rossz, mit tanultam belőlük, mit kell esetleg másképp csinálnom, vagy most mit tennék ahelyett? Mire vagyok büszke, és mi volt rám a legnagyobb hatással...? Kik segítettek a döntésben, hogyan alakultak az emberi kapcsolataim, kik mentek, kik jöttek, és kik maradtak...? Mely dolgokért vagyok hálás? Kinek kell még megbocsátanom, mi esett rosszul, kitől kell bocsánatot kérnem? Ha valamit, valakit el kell engednem, azt tegyem meg tiszta szívvel, bűntudat és harag nélkül.

A jövő:

A képlet ugyanaz, csak visszafelé. Külön magánélet, külön munka. Célmeghatározás, éves, féléves és havi lebontásban. Mit szeretnék elérni, milyen eszközök és források állnak rendelkezésemre, kik és miben tudnak segíteni? Azok a piszkos anyagiak...ilyenkor szoktam matekozni... Összeszedem a fizetnivalókat, és költségcsökkentést csinálok, rendszerezem a dolgokat. Vannak tulajdonságaim, viselkedésmintáim, amelyeket át szeretnék alakítani, hogy magabiztosabb, kiegyensúlyozottabb legyek. Vannak dolgok, amelyeket el szeretnék engedni, ezt értem az olyan emberi kapcsolataimra is, ahol egyoldalúságot vagy összeférhetetlenséget tapasztalok. A munka -és családi környezetem megváltoztatására is készülök. Végig gondolom, mire fogok igent és mire nemet mondani, miben és hogyan fejlődhetek, mit tehetek magamért és másokért...? . Egy jó adag bátorságra is szükségem lesz, a magánélet és a munka terén is. Néhány titkos kívánságot is belecsempészek a következő évi tervezetbe, és titkon bízom benne, hogy megvalósul. 

A múltat és a jövőt is papírra vetem. Én a hagyományos módon füzetbe írom, ama Bridget Jones módra, kicsit bővebben kifejtve a gondolatokat. Korábban csak fejben raktároztam, és tartottam számon, viszont sokkal célravezetőbbnek, átláthatóbbnak, rendszerezettebbnek, és főleg visszakövethetőbbnek találtam a papíros módszert. Lehet belőle táblázatot készíteni, digitalizálni, ki hogyan szereti...  

Jó munkát és sikerekben, szeretetben gazdag Boldog Új Évet kívánok Mindenkinek! 

Ha valakinek kérdése van a verssel vagy az évértékelővel kapcsolatban, írjon bátran. 

 

Fotó: Love.hu