Őszinteség - az ő szint (j) én lenni

Az őszinteség az egyik legfontosabb alappillére egy kapcsolatnak. Ám gyakran összetévesztik a bizalommal, az igazsággal, vagy az igazmondással. Ezért rendszerint megtörténik az, hogy elbeszélünk egymás mellett, miközben mindketten állítjuk, hogy őszinték vagyunk egymással. A legjobb, ha mielőbb tisztázzuk a társunkkal, kinek mit jelent az őszinteség, és egyéb elvek fogalma. Könnyen lehet vita forrása, ha különböző elgondolásaink vannak a dolgokról.

oszinteseg_en_az_o_szintjen_vagyok_o_az_en_szintemen_van.png

 

Az én magyarázatomban az őszinteség egy roppant egyszerű dolog. Én az ő szintjén vagyok és ő az én szintemen van... Ezt értem testi-lelki-szellemi szintre. Ebből indulok ki. Ha én nem vagyok az ő szintjén és ő nincs az én szintemen, nem tudunk őszintén kommunikálni, mivel mindkettőnk szintjén eltérnek az információk az adott témáról.

Tehát az őszinteségnek igazából semmi köze a bizalomhoz és az igazsághoz, mert az én szintemen az az igaz, ahogy én látom a dolgokat, az ő szintjén pedig az az igaz, ahogy ő látja a dolgokat. Ha egy szinten vagyunk, akkor egyezik a problémát körülvevő valóság és egyezik az információ, megvan a közös nevező, és a kommunikáció is asszertívan zajlik. Fájdalom nélkül beszélhetünk a problémákról. Ha nem vagyunk egy szinten, akkor van konfliktus, mert az ő szintjén eltér a környezeti valóság attól, ami az én szintemen van. Tehát nem tudunk egymás szintjén lenni, nem vagyunk őszinték.

Gondolom már megfordult a fejedben a kérdés, vajon milyen szintekről beszélek, és mit jelentenek ezek a szintek, hogyan lehet egymás szintjére kerülni?

Egy kapcsolatban az egyik legfontosabb szint az etikai szint. A szintek elvekre alapulnak. Az elvek jelentik magát az értékrendet. Elveink vannak gyereknevelés, pénzügy, párkapcsolat és az élet minden területén. Tehát például az etikai szint alapjai a hűség, nem bántom meg a másikat, bizalom, megbízhatóság… Ugyanilyen szint az érzelmi (érzelmek kimutatása, megélése, kifejezése), értelmi szint (adottságok, képességek, készségek)… stb. A szinteket nem hangoztatjuk nap, mint nap, mint ahogy azt sem, hogy kinek mi az értékrendszere. Viszont időnként nem árt átbeszélni, főleg ha a konfliktusok gyakori vendégek házunk táján. Biztos Te is ejtetted már ki a szádon, hogy pl. „olyan szinten megbántott valaki…” vagy „olyan szinten ideges voltam a páromra” …Tehát ez a bizonyos „olyan szinten” jelenti azt a szintet, ahol az elveid összeütközésbe kerültek a másikéval. Ez okozza a vitákat. Azaz, eltérő szinten vagytok, különböző elveitek vannak azon a területen, vagy eltérően gondolkodtok egy-egy alapelvről, illetve más jelentőséggel bír az adott princípium.

Az egymás szintjére kerülés egyik módja, hogy megbeszélitek kinek mit jelent pl. a hűség, vagy a bizalom, az őszinteség. Elképzelhető, hogy számodra a hűség azt jelenti, hogy rá sem nézel a párodon kívül egy nőre vagy férfira sem… Míg a társadnak lehet, hogy a flört, és a csók is belefér a hűség fogalmába… És ha megtörténik a baj, nem érti a problémádat. „MEGCSALTÁL! ÉN NEM! DE IGEN, LÁTTAM, HOGY NÉZTED!”  Aztán pedig jön a vádaskodás, hogy nem voltál őszinte velem, nem vagy hűséges, és nem bízom benned többé. Tehát még az ismerkedés során érdemes kideríteni, hogy gondolkodik a másik, milyen elvei vannak, és miből áll az értékrendszere. Ha pedig már kapcsolatban vagyunk, fontos ezeket újra átbeszélni, vagy megbeszélni, ha eddig nem tettük meg.

Az egymás szintjére kerülés másik módja az empátia. Ha egy vitás helyzetben, rögtön azonnal beleképzeled magad a másik helyébe, és megpróbálod megérteni, miért vélekedik úgy a problémáról, az sok ajtócsapkodástól és fölösleges idegeskedéstől menthet meg. A megértés és az empátia egyébként is a legmagasabb foka a konfliktus rendezésének. Ha a másik azt látja, hogy nem a saját nézőpontodat akarod ráerőltetni, hanem az ő szintjére akarsz kerülni, megérteni az ő álláspontját, megváltozik a kommunikáció módja, és a vitás helyzet őszinte beszélgetéssé alakul.

A köznyelvben az őszinteséget a hazugság ellentéteként tarják számon, például ne verjen át a másik, és ne hazudozzon. Az őszinteség viszont nem a hazugság és a bizalmatlanság ellentéte. Nyilván mindenki azt a magyarázatot fogadja el, amelyik hozzá a legközelebb áll. Ahhoz, hogy őszintén tudj beszélgetni valakivel, nem elég csak az igazat, a színtiszta igazat mondanod. Egy olyan közös színteret kell megteremteni, amelyben mindketten tiszta szívvel, szeretettel, empátiával és nyugalommal fordultok egymás felé. 

Párkapcsolatról másképp