A vadász, a hercegnő és a falépítő

Talán voltál már olyan kapcsolatban, amelyben azt érezted, nem minden oké, de amikor igen, akkor nagyon az!  Valójában olyan játszmákról írok, ami a párkapcsolatokban megjelenő kötelék-típusokat mutatja meg. Mint pl.: "a húzd meg - ereszd meg", vagy a "még nem állok készen egy tartós kapcsolatra", vagy "nekem senki nem elég jó!" A három kapcsolattípushoz, három rövid igaz történetet mondok el, kiemelve és ábrázolva benne a jellegzetes folyamatokat. 

 

vadasz_hercegno_falepito.jpeg

 

A vadász: 

Jelszava: Addig érdekelsz, amíg nem vagy az enyém!

Tünde és László megismerkedése lehet véletlen...Tünde számára biztosan az, Lászlót "a sors küldte hozzá", még ha nem is az esete. László számára mindez tudatos cselekvés, az áldozat becserkészése. Többszöri csábító randevúkkal, érdekes programokkal és folyamatos érdeklődéssel igyekszik levenni a nőt a lábáról. László tudja mitől döglik a légy! Nem ront ajtóstól a házba, hanem áttetsző módon, kitartóan, de óvatosan flörtöl Tündével. A nő érdeklődését fenntartva mindig újabb és újabb érdekesebb és szórakoztatóbb programokkal áll elő, emiatt egyre gyakrabban keresi Tündét. A biztos siker, hogy a férfi tök lazán kezelte a dolgot. Egyáltalán nem volt tolakodó, és pont ez volt a nő gyenge pontja, ami miatt Tünde végül megadta magát. Miután a kellemes légyott megtörtént, a férfi ugyanolyan óvatosan, lassan és észrevétlenül távozott az életéből, mint ahogy jött. Tünde elkezdett hozzá kötődni, most már ő igényelte jobban a férfi társaságát, és ő kereste gyakrabban a férfit, hogy találkozzanak. Ezek a randik ritkultak, László egyre gyakrabban mondta le őket és nem ért rá, miközben úgy tett, mintha minden rendben volna köztük. Tünde teljesen összezavarodott. Ha a kapcsolatuk került szóba, László mindig kimagyarázta magát, és a vége az lett, hogy: még nem állok készen rá, adj nekem még egy kis időt, gyakran gondolok rád, még ha nem is kereslek... Rendkívül rafinált, mivel benne van, hogy MÉG nem, DE LEHET egyszer majd igen... Azt hallasz ki belőle, amit akarsz. A lényeg, hogy sosem légy biztos semmiben, majd ő eldönti, hogy akar-e vagy sem. 

Biztosan ismertek olyan pasikat vagy nőket, akik "csak" vadásznak, de valójában soha nem akarnak elköteleződni. Látszólag komolyan gondolják a dolgot, de aztán mégis kiderül, hogy kamu volt, vagy nagy sírás-rívás árán bevallja az illető, hogy mégsem akarja ezt az egészet. A vadászt semmi más nem érdekli, csak a vadászat. Tipikus jellemzője, hogy az illető férfi vagy nő, közvetlen, és laza. Nem sértődik meg, ha nem jön össze a dolog, mert tudja, akkor van más! Sőt! Az elutasítás csak tovább doppingolja őket. Ha már megvan a kiszemelt zsákmány, tehát a vadász azt érzi, hogy a másik személy elkezd komolyabban érdeklődni iránta, a figyelem szinte azonnal alább hagy, és a vadászat befejeződött. 

 

A hercegnő:

Jelszava: Nem vagy elég jó Nekem!

Barbara és Tamás kapcsolata első látásra szerelem volt. Megvolt a rózsaszín köd, mindketten úgy érezték megtalálták az Igazit! Amikor a mámoros időszakot felváltották a hétköznapok, a szerelmes érzések halványulni kezdtek. Barbarát egyre több dolog kezdte zavarni Tamásban. Nem tetszik, ahogy eszik, csámcsog. Nem tetszik, ahogy öltözik, nem tetszik, hogy mindig vele akar lenni, és nem tetszik, hogy sosem áll ki magáért, nincs önálló véleménye, nem elég férfias. Tehát nem elég jó! Barbara titokban arra vágyott, hogy a férfi legyen határozottabb és merjen neki visszaszólni, ha valami nem tetszik. Tamás ezekre a beszólásokra melegen reagált, tehát nem veszekedett, inkább elismerte a hibáit. Barbara úgy gondolta, hogy a férfi kevés neki, és ő egy határozott, talpraesett, mindenhez értő férfias férfira vágyik. Mivel szerinte Tamás nem tesz azért semmit, hogy férfiasabb legyen, ezért befejezte vele a kapcsolatot. Emiatt ő megkönnyebbült, míg a férfi összeomlott. Barbara rögtön másik szerelmet keres, és mindig a tökéletes partnerre vágyakozva szakítja meg a kapcsolatait.  

Ami itt a kötődési probléma, hogy a rózsaszín köd felszállta után jelen esetben a nő kevésbé képes a hétköznapokat megélni a társával, hogy elviselje (szocializálódjon) a hibákat, a nehézségeket. A hétköznapi élet számára kiábrándító, nem elég jó, és nem elég érdekes, olyan, mint a múló párkapcsolata, egy idő után unalmassá válik. Állandó pezsgésre, történésre vágyik, és hogy a férfi őt rajongással kezelje, ugyanakkor ne váljon belőle pincsikutya. Nem elég jó az a férfi számára, aki "tökéletes", hanem egyben különleges is legyen, rakja helyre az ő önértékelését is. Így örök vágyakozásban az igazira, és kapcsolatról kapcsolatra ugrálva keresésben tölti az életét. 

 

A falépítő:

Jelszava: Rajtam múlik mennyire engedlek közel magamhoz! 

Zita és János már évek óta együtt élnek. Hétköznap mindketten dolgoznak, János gyakran hétvégén is. Ha pedig nem dolgozik, akkor a haverjaival lóg, vagy az edzőteremben vagy pedig extrém sportol. Zita gyakran egyedül érzi magát. A nő szeretne több időt a férfival tölteni, és azt érzi, hogy ez a párjának kevésbé fontos, mint neki. Ha mégis sikerül kettesben maradniuk, akkor úgy tűnik, mintha János akkor is valahol teljesen máshol járna, mintha valahol nagyon távol lenne. Nincs jelen. Zita egyre jobban magányosnak érzi magát a kapcsolatban, ugyanakkor tudja, hogy a férfinak nincs senkije. János szerint minden rendben van, csak neki több szabadságra van szüksége. Viszont vannak olyan napok, amikor nagyon jól megvannak, amikor Zita azt érzi, hogy János valóban szereti őt. Ilyenkor közel érzi magához. Ez a folyamatos közel -és távolságtartás kételyekbe sodorja a nőt, ami miatt újra a magányosságba zuhan.  

A falépítés a kötődésproblémások egyik jellegzetessége. A távolságtartás fenntarthatóságának érdekében a falépítés stratégiáját alkalmazza. Egy bizonyos ponton túl nem kerülhetsz hozzá közelebb! Csak addig mehetsz, amíg ő akarja, és ő engedi. Néha úgy érzed roppant közel kerülhetsz hozzá, és a bizalmába fogadott, de valójában ez csak álca. Mihelyt rájön, hogy "túl" közel kerültél, már rögtön növeli is a távolságot, és a lebontott falat újraépíti. A fal építéséhez hozzájárul az állandó munka, a szenvedélyes hobbik, és bármilyen ürügy, amivel a távolságot fenn lehet tartani. Csak akkor kerülhetsz hozzá közel, ha ő akarja. A határokat és hatalmi viszonyokat is ő szabályozza a kapcsolatban.

 

Mindhárom kötődés-típusban a határokat (közelség és távolság is) és hatalmi viszonyokat is a vadász, a hercegnő és falépítő egyoldalúan szabályozza a kapcsolatban.  A szakirodalom a narcisztikus személyiségzavarral, és a borderline-szindrómával társítja ezeket a kötődés-típusokat, valamint jellemzőek a bántalmazó kapcsolatokra is. A jellegzetes viselkedési módok keverednek egymással a való életben, ugyanakkor élesen el is különíthetőek egymástól. Ha pl. Barbara megtalálná álmai hercegét, aki megfelel neki, a férfinak időről-időre fenn kellene tartani azt a látszatot, hogy a nő elveszíti  őt (távolságot kellene tartania tőle), így beindulna Barbara vadászhercegnő ösztöne és arra koncentrálna, hogy visszahódítsa a férfit.

Egy párkapcsolat akkor egészséges, és akkor működik jól, ha nincsenek benne játszmák. A kötődési minták miatti játszmák jellemzően gyermekkorban elszenvedett sérülésekből alakulnak ki. Túlzott elvárások, szeretetmegvonás, büntetés, az anya hangulatától függő érzelmi kötődés (manipuláció az érzelmekkel) mind megjelenik felnőttkori kapcsolatainkban. Ha már odáig eljutottál, hogy szeretnél megszabadulni a játszmáktól, érdemes a végére járni és szakember segítségével feltérképezni a kötődési mintákat és feloldani ezeket. Vagy... ? 

 

 

Fotó: Hófehér és a vadász

Felhasznált irodalom: Stefanie Stahl: Igen is, meg nem is